Viser opslag med etiketten Havelivet på gården. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Havelivet på gården. Vis alle opslag

lørdag den 29. maj 2010

En gul dyne....

Det er bare den smukkeste udsigt, vi står op til herude på landet sådan en weekend morgen, hvor solen står højt over marken. Der ligger en stor blød gul dyne henover markerne ud mod vandet, og lyset er helt fantastisk! Jeg fortryder ikke et sekund, at vi er flyttet herud hvor kragerne vender, når man bliver mødt med så smuk en udsigt en tidlig lørdag morgen :)
Det er ligeså smukt, som jeg håbede på det ville blive til sommer - da vi flyttede herud i november måned, og ikke anede hvad der gemte sig på markerne under sneen!
Ha en dejlig lørdag allesammen!
MetteSofie

onsdag den 26. maj 2010

Lidt grønnere....


Fra nu af bliver livet lidt grønnere herude på gården... Og se lige engang, hvor nemt det kan gøres! Det er da helt utroligt hvad man kan købe sig til og skabe på ingen tid. 100 kvm. fylder ikke meget, når de bliver leveret i ruller på denne måde.. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat af haven imorgen aften. Men inden da, har jeg lige en 10 timers lang torsdag på kommunen der venter forude... Det er næsten ikke til at holde ud, at man skal forlade haven i så mange timer midt i et projekt jeg har ventet på så længe. Mine tanker vil helt klart være hos Thomas og min far, som fortsætter i haven imorgen formiddag.
MetteSofie

En lang aften...


Det bliver en lang aften i haven i aften. Vi får læsset rullegræs af her om lidt, og skal være færdig med havegangen her inden imorgen tidlig. De toppede brosten som vi bruger til havegang, er sorteret fra i de to kæmpe bunker der lå af jord og sten, da vi fik gravet det øverste lag af haven for et stykke tid siden... Det er hårdt arbejde, men vi håber at det er hele besværet værd, og at det ser godt ud, når haven er færdig om nogle dage :)

lørdag den 22. maj 2010

Et stykke af Sverige...

Et stykke af det skønne Sverige, er hentet hjem i vores have... Et ægte svensk gammelt havemøbelsæt i blåt. Jeg elsker den blå farve, og jeg vidste med det samme da jeg så det, at jeg måtte have det med hjem i bilen idag, selvom det krævede en større overtalelsesindsats. Thomas er lidt bekymret for havebordets stand, men jeg elsker det slidt og råt som det er!
Nu står det oppe bagerst i haven, og venter på at vi får lavet vores forhave færdig.. Så skal det ned og stå udenfor vores køkkenvinduer :)
Vi havde også nogle skønne tæpper og småting med hjem fra vores lørdagstur.. De ryger i shoppen, når jeg har fået taget billeder senere.
Jeg er ikke meget for at gå indenfor i dette skønne vejr.. Solen skinner stadig og fuglene synger. Det er ved at blive sommer!

Ha en dejlig lørdag aften!
MetteSofie

mandag den 17. maj 2010

En aften i haven....

Et glimt af baghavens rustikke charme

Frø og kartofler på rad og række


Tallerkensmækkere er kommet udenfor

Røde kartofler



Der har været sol i haven hele aftenen, så vi har fået lavet grønsagsbedet færdigt, fået lagt hvide og røde kartofler og sået en masse lækre grønsager. Nu kan vi gå i seng med god samvittighed og vente med spænding til grønsagerne begynder at titte frem :)

Forglem mig ej....

I sart rosa fra min fars have...
MetteSofie

torsdag den 13. maj 2010

Startet på en frisk....

Min mor er kommet hjem fra sygehuset for nogle dage siden, og hun er så småt ved at komme sig ovenpå en slem operation.. Hun må ikke løfte på noget de næste 5 uger, har stadig smerter og har ovenikøbet også fået sig en lungebetændelse nu... Vi har et par gange været i tvivl om, om hun skulle genindlægges, men de sidste par dage er det heldigvis gået i den rigtige retning. Hun har ligget stille derhjemme og har knap nok kunne rejse sig derhjemme, men tog alligevel mod til sig og tog med min far en lille tur ud til os idag.. - Det er bare så dejligt, at hun nu igen kan være sammen med os :)
Mine forældre havde denne yndige havebuket med til os.. Der går ikke lang tid, før det vrimler med blomster i min fars have igen. Vores egen have er ved at være færdig snart.. Næste weekend kommer der rullegræs i haven ved huset, og i weekenden her, får den hele armen oppe i bedene bagved. Vi har taget en masse brosten og natursten til side fra da haven blev gravet op ved huset, og de skal bruges til en lille havegang ind til hoveddøren, så vi får travlt!

Og så er vi ellers startet på en frisk med en sundere og mere aktiv livsstil. - Jeg er startet til Zumba! Jeg lagde godt nok ud med et migræneanfald dagen efter min første Zumbatime, men det var vist bare et tilfælde... Sjældent har jeg prøvet noget så sjovt og fængende som Zumba, og jeg skal helt sikkert afsted igen. Den klub jeg har indmeldt mig i kører 4 hold med Zumba hver uge, og jeg skulle meget gerne kunne hoppe med på de 3 af holdene, så aktiv det bliver jeg i hvertfald. Man kommer til at svede, og man kan mærke det i benene dagen efter, men det er sindssyg sjovt, og jeg kunne danse Zumba 3 timer i træk uden at miste gnisten, tror jeg.
Nu har jeg ikke det store behov for at tabe mig - jeg går der mere for at få "strammet lidt op" og for at få opbygget lidt muskler igen... Men efter sigende skulle man tabe sig et kilo per gang.. Og det er sgu da flot på en time!

Thomas har været ude at løbe i skoven.. Vi har jo skoven i baghaven, så der skal ikke så meget tilløb til at komme derud. Jeg regner med, at vi skal løbe nogle ruter sammen her hele sommeren, det er jo oplagt, når vi har muligheden.
Og så står den ellers på sund og nærende kost fremover (Det meste af tiden, i hvertfald)... Jeg håber at det får en indvirkning på mine migræneanfald.
Nå, men mål har vi nok af... Så håber vi bare vi kan holde dem :)

Hvilke mål har du sat dig her i sommer?

MetteSofie

søndag den 25. april 2010

Have projekter

Vi har været i haven idag, trods morgenen startede ud med et migræneanfald for mit vedkommende.. Efter et par timer i sengen og et par fodboldkampe mellem Thomas og min bror i formiddag, kunne vi gå i haven og fortsætte vores projekter med hjælp fra mine forældre.
Mine Tallerkensmækkere er blevet store nok til at komme med ud i haven, mens vi går og arbejder.. Jeg stiller dem ud et par timer af gangen så de langsomt kan blive hærdede... Synes de er blevet pæne store efterhånden og jeg glæder mig til de skal i jorden.

Min far havde lovet os nogle Dahlia knolde (Georginer), og de kom i jorden idag i det nye bed vi har lavet oppe på det stykke jord der hører til huset. Vi har sat pinde i jorden der hvor knoldene er lagt, så vi ikke får revet noget op med riven. Bagerst har vi sået en række Morgenfruer.. Det har været nogle af mine yndlingsblomster siden jeg var lille. Vi har altid haft dem i haven hos mine forældre, og de er super gode til buketter hele sommeren.

Her er vores køkkenhave projekt... Et stort grønsagsbed, hvor vi skal have sået salat, brocolli, porrer, løg og have lagt kartofler. Det er første gang vi skal prøve den slags, så vi er spændte på hvordan det bliver. Køkkenhaven er lagt på det bagerste stykke af det jord vi har.

Og så har min mor og jeg været igang med såpotterne her... Vi har sået to slags tomater, peberfrugter, persille og dild. Og får at fremskynde processen lidt, så kom min mor med denne glimrende ide, at lægge fryseposer om potterne, så det får en lille drivhus-effekt. Temperaturen bliver lidt varmere inde i posen og jorden skal ikke vandes nær så meget, som hvis det står og tørrer ud uden pose.

Tæpperne her er et loppefund fra igår... To dejlige vattæpper med blank overflade.. Den slags man kan vaske og tørre på ingen tid. De er blomstrede på den ene side og stribede på den anden side i dejlige pastelfarver... Overvejer lidt, om de skal have lov at blive i mit eget hjem :)
Det har været en utrolig dejlig weekend i haven, og jeg synes vi er nået langt. Man bliver træt på en helt anden måde, når man har gået udendørs hele weekenden og jeg tror vi kommer til at sove rigtig godt og tungt i nat :)
Fortsat dejlig søndag aften til jer alle!
MetteSofie

lørdag den 24. april 2010

En grøn lørdag...

Det har været en aktiv lørdag for vores vedkommende idag, som startede ud med loppemarkeder fra morgenstunden og en tur på torvet i byen.
Efter en dejlig frokost hos mine forældre efterfølgende, gik vi igang med haveredskaberne på landet. Vi har knoklet fra eftermiddag til aften med at få gravet et stort bed til grøntsager og et mindre bed til blomster. Min far har lovet os nogle Dahlia knolde og de skal i jorden hurtigst muligt, så det var nu bedest skulle graves. Vi fik lidt med hjem fra mine forældre til haven, så nu har vi både lidt fra Thomas mors have og lidt fra mine forældres have, det er dejligt.. Jeg glæder mig til det hele skal i jorden :)
Imorgen får i bedene at se... Vi er selv glade for det stykke arbejde vi har lavet.. Men nu er det vist tid til et par afslappende timer foran fjernsynet, for man bliver godt nok træt af at grave :)

Ha en dejlig lørdag aften!
MetteSofie

tirsdag den 6. april 2010

Haveplaner...

Vi skyndte os at finde havebordet frem idag efter arbejde, da vi begge fik tidligt fri og solen stod lige ned i haven... Derefter kom mine forældre trillende til en tår eftermiddagskaffe helt spontant... Vi fik spist lidt kagerester fra påskefrokosten og snakket haveplaner. Vi fik en lille sludder med naboen som fortalte, at der faktisk er gamle brosten nedenunder græs- og stenblandingen som vi skal have fjernet snart. Planerne var egentlig rullegræs i første omgang, men hvis der ligger brosten i hele haven ud til gårdspladsen, så tror jeg vi graver dem fri og nyder synet af dem i stedet for :)
Thomas er taget ned til vandet for at fiske indtil solen går ned, og jeg skal have lagt en masse ting på hjemmesiden. Der er projekter nok at tage fat på!

Ha en dejlig tirsdag aften!
MetteSofie

fredag den 26. marts 2010

Sommer på vej...


Der har været stille på bloggen i nogle dage, da jeg har ligget syg. Men idag følte jeg endelig frisk igen og kom ud til det skønneste og mildeste vejr til morgen. Jeg kan mærke at sommeren er på vej nu, og jeg kan næsten ikke vente med at smide overtøjet og smide vinterstøvlerne væk!
Vi har været en tur i havecentret her til aften, og har købt nogle store potter til haven, en masse spændende frø og en masse Stedmoder-blomster. Stedmoder-blomsterne er plantet og står derude i mørket nu... Jeg glæder mig til at se dem i rigtig dagslys imorgen tidlig. Vi skal tidligt op, for turen går op til Camilla Plums sted imorgen formiddag. Det er vi meget spændte på at se, da vi flittigt har fulgt hende i fjernsynet, og af os til nyder godt af hendes gode ideer både i køkkenet og i haven.
Der blev lige et par "Stedmødre" til overs i haven, så de røg ind i stuen i mine fine te-kopper. Og det slap jeg egentlig bedre fra end forventet ;)
Ha en dejlig weekend!
MetteSofie

søndag den 21. marts 2010

Sommer-forberedelser i vindueskarmen...

Vi har været til eftermiddagskaffe hos mine forældre her i eftermiddag. Da vi kom, var min far i fuld gang med et så-projekt, og igang med at folde såpotter ud af avispapir. Det måtte jeg da lige lære! Det var simpelthen så nemt, og jeg har nu lavet 12 stykker til en start, som jeg har sået Tallerkensmækkere (blomsterkarse) i... Både fordi de er skønne at se på, men også fordi min mor fortalte mig, at de var super gode til at bruge i eller på salater - både som pynt, men også til at spise! Potterne skal stå lyst, så de er kommen ind i vindueskarmen i stuen, hvor de kan få lys, og hvor jeg nemt kan huske at vande dem. For det er jo vigtigt de ikke tørrer ud :)
Til jer, som ikke kender til metoden, kommer der her en lille vejledning i billeder i, hvordan man ruller og folder sine egne små såpotter ud af avispapir. Alt hvad man behøver er bare avis, en saks og en rund genstand i den ønskede pottestørrelse til at rulle om.

Klip flere lag avispapir i den ønskede størrelse og rul enkeltvis hvert ark om din runde genstand.
Imens du ruller, bukker du avispapiret ind under den runde genstand som vist ovenover, så du får en flad bund...
Fold det sidste stykke, så bunden lukkes bedst muligt, stil genstanden op og pres bunden godt ud med et par hårde tryk, så bunden kan holdes lukket.

Fyld derefter potten med muldjord, så den er klar til at så i... Meget enkelt!
Jeg skal ud og finde nogle flere frø imorgen, så vi kan få en masse skønne blomster i haven, og så skal der ellers foldes flere potter imorgen aften ;) Håber i har haft en dejlig søndag!
MetteSofie

tirsdag den 16. marts 2010

En eftermiddag med te og fluefiskeri...


Solen skinnede da vi kom hjem i eftermiddag, og stod lige ind i stuen, mens vi hyggede med en kop te. Jeg har omsider fået taget mine sommerfugle-kopper i brug. De har været gemt væk siden vi flyttede.
Bagefter gik vi en tur ned til vandet og ud på isen, og da vi havde set, at isen kunne bære, skyndte Thomas sig op efter sin fiskestang og tog en time med fluefiskeri inden solen gik ned. Imens fik jeg samlet lidt brænde udenfor, så vi har lidt at tænde op med.
En dejlig eftermiddag, hvor jeg kunne glæde mig over, at vi nu kan begynde at få lidt glæde af naturen herude!

MetteSofie

mandag den 15. marts 2010

Det som ingen ved...

Ingen andre ved, hvor smukt der er bag gården inden mørket falder på.... Men vi ved det... For vi har været der..
I stedet for at gå og bande over det fortsat kolde vejr, så vil jeg bare glæde mig til det bliver sommer herude på landet. Det bliver så smukt! :)

MetteSofie

torsdag den 11. februar 2010

Feriehygge....

Vi har haft ferie siden igår og tiden har endnu ikke stået stille et sekund. Vi havde en af mine veninder på besøg igår aftes til noget lækker mad, og idag står dagen på loppejagt og forberedelser til vi skal i Bella Centret den 20-21. februar.
Det sneede igår, så vejene næsten fygede til igår aftes... - Utroligt at dette vejr skal fortsætte.. Men idag skinner solen, og det lover godt til en lang køretur!

Svanerne her har indtaget markerne i området, og ligger af og til midt på vejene... De er meget store tæt på, så blokerer de vejen og nægter at rejse sig, så stiger jeg ikke lige ud af bilen og jager dem væk! - Så må man køre frem og tilbage og dytte... - Eller køre ud i grøften, for at komme forbi. Det er vel charmen ved at bo på landet ;)




MetteSofie

tirsdag den 2. februar 2010

Efter hård kamp...


Efter en hård kamp hjem til gården igennem snedriver og et par flyveture med fuld fart på bilen, kan vi nu igen nyde sneen med positive øjne. Et øjeblik på vej hjem kunne jeg ane en negativ tanke omkring denne hvide vinter. Men bilen kom igennem med hiv og sving og vi kom hjem.
Når alt kommer til alt, så er det jo egentlig lidt fantastisk at opleve sådan en hvid vinter ik!? ;)
Der skal te på kanden og brænde i ovnen, og så skal vi bare hygge os og vente spændte på at se, om vi kan komme herfra imorgen tidlig !
Og så synes jeg lige, at det var lidt skægt at termometeret viste præcist 0 derude... Det kan gå begge veje, så jeg håber på lidt plusgrader snart!
MetteSofie

lørdag den 30. januar 2010

Så smukt....

Det er da dejligt, når man står op, åbner vinduet, og mærker en dejlig blid luft trænge ind og ser er solen skinne ned på det hvide landskab! Så smukt....
Ha en dejlig lørdag allesammen!

søndag den 20. december 2009

Eftermiddags tumlerier...

Selvom weekendplanerne har stået på indendørs hygge, så måtte vi alligevel overgive os, og begive os ud i snevejret sidst på eftermiddagen idag. Så vi tog os en rask gåtur ud af landevejen... Men det var ikke længe at gåturen fik lov at være gåtur, før det udviklede sig til en snebolds-tumletur... Ja, man blir vel store legebørn, når sneen falder! Da vi kom tilbage var lyset ved porten tændt, og jeg fik mig lige et billede, trods de store snefnug... Jeg synes bare det er så hyggeligt at komme hjem til :)
Håber I alle har haft en dejlig weekend!

MetteSofie



lørdag den 19. december 2009

Et kig indefra....

Hvis nogle tror, at en tur igennem snedriver i mørke om morgenen trækker disse værdier ned, som det har at bo helt derude hvor kragerne vender om vinteren, så tager de fejl! Jeg har sjældendt oplevet noget smukkere end det vi står op til herude hver morgen! Jeg nyder hver en weekendmorgen, hvor jeg har tid til at beundre og værdsætte det, vi får foræret fra naturens side, og nu ser fra et helt andet perspektiv. Her er så smukt!

lørdag den 21. november 2009

Solskinstur i skoven..

Det har været en dejlig eftermiddag i selskab med mine forældre, som kom ud og gik en lang tur sammen med os i det dejlige solskinsvejr. Hvor er vi heldige at have sådan et vejr sidst i november måned! Turen gik langs små stier til vandet og en længere tur igennem skoven, hvor vi fik samlet lidt mos' og kogler til juledekorationer. Der er mange smukke detaljer i naturen omkring gården, selvom vi er sidst i november. Mange sjove bær, blommer mv. som synger på aller sidste vers for i år. En ting er helt sikker - Vi kommer ikke til at mangle brombær til næste år, da hele omegnen og skoven er spækket med kæmpe brombær buske.

MetteSofie