søndag den 19. september 2010

Arvestykker


Disse tre gamle Krenit skåle i ministørrelse, har jeg fået foræret af min mormor for ganske nylig. De har en ganske særlig betydning for mig og er nogle af de ting jeg vil passe særligt på resten af mit liv. Skålene har min morfar købt som ganske ung, og min mormor og morfar brugte dem som små askebægre i deres fine hjem i 50'erne. Selvom det er synd og skam at bruge så fine skåle som askebægre, så var det altså sådan man gjorde dengang. Der blev ikke blevet passet særlig godt på skålene, da de var hverdagsinventar og blev brugt til dagligt som så mange andre ting. Først da min morfar døde for 24 år siden, fik skålene pludselig en anden værdi for min mormor. Hun pakkede dem pænt ned i en lille skotøjsæske og satte dem ind i et skab. Der stod de indtil for ganske nyligt - i 24 år.

Jeg var kun halvandet år gammel da min morfar døde, men savnet til ham har været stort fra min side, da jeg igennem hele min barndom har kunne se og mærke, hvor meget min morfar betød for hele familien. Min storebror har altid haft nogle ting, som han har arvet fra min morfar, men da jeg var ganske lille da han døde, har jeg aldrig haft "min egen" ting til minde om ham.

Min mormor var så på besøg for nylig og faldt over en Krenitskål, vi havde stående i vindueskarmen, og nævnte at min morfar også elskede de Krenitskåle. Da min mormor så kom på besøg igen, havde hun været hjemme og finde disse 3 små fine Krenitskåle frem til mig. Hun syntes at jeg skulle have dem, når jeg elskede dem ligeså højt som min morfar.
Det har altid gjort mig utrolig glad at høre, at jeg falder for mange af de ting, som min morfar også faldt for da han var ung. Så har jeg altid følt, at jeg har arvet lidt fra ham i min personlighed og smag. Skålene er en af de bedste gaver jeg nogensinde har fået og de betyder alt for mig - Måske mere, end min mormor egentlig ved! Nu har jeg "mine egne" ting til minde om min morfar og jeg vil passe rigtig godt på dem, beundre dem og gemme dem altid!

MetteSofie

4 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig gave. Elsker også krenit-skåle, men ejer endnu ingen. De er lige kommet i produktion igen, forøvrigt :)

    SvarSlet
  2. Julia: Ja, den bedste jeg kunne få :)
    Jeg har set, at de bliver produceret igen, men jeg synes nu ikke det er helt det samme, som det er med de gamle originaler. Det vil aldrig give samme følelse, at gå ind og købe en ny Krenitskål, som når man finder en af de gamle på et loppemarked en sjælden gang imellem ;)

    SvarSlet
  3. Åh en skøn "historie"! Kan godt forstå at de er helt specielle for dig. Og så er de oven i købet rigtig fine :)

    SvarSlet
  4. FIN historie - og skønne Krenit'skåle! Dejligt at din mormor ville give dem videre i familien, så de kan komme frem fra skabet til ny glæde. :)

    Jeg har lige set din blog, efter link fra fabechsfabrik, og melder mig straks som fast læser!

    SvarSlet