søndag den 21. marts 2010

Sommer-forberedelser i vindueskarmen...

Vi har været til eftermiddagskaffe hos mine forældre her i eftermiddag. Da vi kom, var min far i fuld gang med et så-projekt, og igang med at folde såpotter ud af avispapir. Det måtte jeg da lige lære! Det var simpelthen så nemt, og jeg har nu lavet 12 stykker til en start, som jeg har sået Tallerkensmækkere (blomsterkarse) i... Både fordi de er skønne at se på, men også fordi min mor fortalte mig, at de var super gode til at bruge i eller på salater - både som pynt, men også til at spise! Potterne skal stå lyst, så de er kommen ind i vindueskarmen i stuen, hvor de kan få lys, og hvor jeg nemt kan huske at vande dem. For det er jo vigtigt de ikke tørrer ud :)
Til jer, som ikke kender til metoden, kommer der her en lille vejledning i billeder i, hvordan man ruller og folder sine egne små såpotter ud af avispapir. Alt hvad man behøver er bare avis, en saks og en rund genstand i den ønskede pottestørrelse til at rulle om.

Klip flere lag avispapir i den ønskede størrelse og rul enkeltvis hvert ark om din runde genstand.
Imens du ruller, bukker du avispapiret ind under den runde genstand som vist ovenover, så du får en flad bund...
Fold det sidste stykke, så bunden lukkes bedst muligt, stil genstanden op og pres bunden godt ud med et par hårde tryk, så bunden kan holdes lukket.

Fyld derefter potten med muldjord, så den er klar til at så i... Meget enkelt!
Jeg skal ud og finde nogle flere frø imorgen, så vi kan få en masse skønne blomster i haven, og så skal der ellers foldes flere potter imorgen aften ;) Håber i har haft en dejlig søndag!
MetteSofie

8 kommentarer:

  1. Smart!
    Det ser super fint ud..
    Jeg har potter, men måske jeg pakker abiser omkring alligevel, for jeg skal ha plantet tomater her i ugen og de skal stå i stuen også...

    SvarSlet
  2. Tak for det fra en nybegynder ud i det hersens have-show..

    Nu må jeg bare se, om jeg kan finde et solrigt sted, hvor små barnefingre ikke kan komme i nærheden af:-)..

    SvarSlet
  3. Ej hvor smart - Så snart vi får købt huset så vil også i gang :)

    SvarSlet
  4. Muffin: Ja, synes egentlig det ser ganske fint ud med avispotter, selvom de står i stuen.. Tomater lyder skønt.. Der er intet der dufter bedre en friske tomater fra egne tomatplanter :)

    Christina: Jeg er også nybegynder, og det er første år med have for både Thomas og jeg.. Så jeg nyder godt af min fars haveråd..- Og lytter godt efter, kan du tro ;)

    SvarSlet
  5. Hej igen.. Stiller du dem bare som du er i vindueskarmen eller stiller du dem i et minidrivhus? Puh.. det kan godt være en jungle det her, men tanken om at dyrke sine egne blomster og grøntsager er også bare så lækker.

    SvarSlet
  6. Christina: De skal bare stå i vindueskarmen som de er, og så skal man holde øje med dem og vande dem, så de ikke tørrer ud på noget tidspunkt. Og når så det bliver lidt varmere i vejret og planterne begynder at komme op, så vænner man dem langsomt til at komme udenfor i skygge, et par timer af gangen, og så lidt flere timer og til sidst hele døgnet, så de til sidst er hærdede nok til at kunne tåle sol! Det er ikke så krævende som det måske lyder... Tror det bliver meget hyggeligt at gå og passe dem til de blomstrer.
    Held og lykke med dine så-projekter.. Glæder mig til at høre om det lykkes :)

    SvarSlet
  7. Det stod der også på programmet hos os i dag, det er super smart med de hjemmelavede potter.
    Skøn blog du har, du har mig nu som fast læser!
    Kh Sine

    SvarSlet
  8. Hjertelig velkommen Sine.. Dejligt med endnu en læser :) Jeg vil straks tage et kig på din blog også! Kh. MetteSofie

    SvarSlet