torsdag den 7. januar 2010

I en håndevending...

Vi har fået super let og lækker mad i aften.. Og denne gang var det endda mig, der var i køkkenet. Da jeg ihærdigt prøver at holde os på den sunde linje uden for mange afvigelser, ja så må jeg jo også prøve at handle ind derefter. Så med kartofler, mixed salat og forårsløg i kurven, måtte der noget laks til! Det smagte skønt, og jeg har nu den der rene lette fornemmelse man helst skal have efter et måltid, og som er tegn på at du er blevet mæt af de rigtige ting i modsætning til tungt overmættende mad. Det er super enkelt og tager ingen tid at forberede.

Ovnbagt laks med "kartoffelsalat" til 2 personer

2 stk. laksefilet'er
8 alm. kartofler
1 forårsløg
1 rødløg
1 pose mixed salat
1 bæger cremefraiche
Lemonolie ( eller lidt saft fra en citron og en spiseske olivenolie)
Hvidløgssalt, salt og peber ( hvidløgssalt kan erstattes af andet tørret hvidløgskrydderi).

Start med at sætte vand over til kartoflerne, da de skal nå at køle af inden laksen serveres. Halver kartoflerne og kog dem til de er møre. (Det passede med at de skulle af lidt før laksen skulle ud af ovnen hos mig).
Kom laksefilet'erne i et ovnfast fad. Dryp lidt lemonolie (eller citronsaft og olivenolie), hvidløgssalt og peber udover dem. Snit forårsløg og rødløg fint og læg ved laksen.
Sæt laksen i ovnen ved 150 grader og tilsæt først en sjat vand, når laksen har fået lidt farve.
Tag kartoflerne af kogepladen når laksen er ved at være klar. Overhæld dem med koldt vand et stykke tid og lad dem køle af. Skær derefter kartoflerne i skiver og bland dem med den blandede salat i en skål.

Server med en hurtig blandet dressing af cremefraiche, hvidløgssalt og peber.

Jeg tror det ville være godt at bruge nogle kartofler til salaten, som er blevet kogt dagen før, da de er mere faste og nemme at snitte ud. Det skal jeg prøve næste gang :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar