søndag den 3. januar 2010

Nytårsforsæt # 1

Jeg vil så gerne være lidt sundere.. Selvom jeg er en af de mennesker, som kan spise lige hvad der passer mig uden at tage et gram på, ja så har jeg altså nogle frygtelige madvaner! Selvom man ser sund ud udenpå, så er det jo ikke sikkert at kroppen viser det samme indvendigt...

Mit nytårsforsæt nummer 1 må være, at Thomas og jeg skal spise meget mere frugt end vi gør. Ofte handler jeg bare efter de ting, der står på sedlen, og sidder så pludselig med en trang til noget at gumle på til tv'et om aftenen.. - Ned i kurven med noget frugt!
Og så skal vi have droppet den altid "enormt godt smagende sovs" til det mad vi spiser. Stod det til mig, så levede jeg af gammeldags dansk mad med sovs til hver dag! - Men den går jo heldigvis ikke. Væk med whisky-, rødvins- og bearnaisesovsen og ind med mere af den lette creme fraiche. Vi er igang med et erstatningsprojekt, som går ud på at lave en god creme fraiche dressing til maden de fleste af gangene, hvor vi mangler noget at dyppe i. - Og det smager faktisk ganske glimrende til et godt stykke kød eller en bagt kartoffel, hvis man tilsætter lidt presset hvidløg ;)


Jeg drømmer lidt om, at jeg kan blive et af de mennesker, som gladeligt står op hver lørdag og søndag morgen og blender en morgenfrisk smoothie til os begge - Af det frugt, som tidligere nævnt - altid bør ligge i frugtskålen! ;)

I morges gik jeg forud med et godt eksempel, og fik lavet en rigtig velsmagende frisk smoothie.. Sådan en man til hver en tid, bør kunne lave når lysten melder sig, uden at skulle ned at proviantere først - altså ud af de mest basale hverdagsfrugter. Opskriften kommer her:

Nem hverdags smoothie

Du skal kun bruge:
1 banan
1 appelsin
1 æble
1 håndfuld frosne hindbær (som de fleste altid lige har i fryseren)
En god sjat juice (blandet, appelsin eller æble)

Blend det hele og fyld på 2 store glas, eller 4 små, alt efter hvor mange der sidder med ved morgenbordet :) Den blev et "hit" hos os!

MetteSofie

6 kommentarer:

  1. Vil lige komme med en opskrift vi bruger som erstatning for den brune sovs. Syrnet fløde 9%, ketchup, kary, lidt sukker og salt. Blandes lidt på slum, så du må smage dig lidt frem. Smager også fint hvis du presser lidt hvidløg i. Tak for opskriften på smoothie.
    Kram Birthe

    SvarSlet
  2. For en morsom tittel på bloggen: )

    Her var det mye fint. Litt av hvert. Fine oppskrifter. Jeg skal prøve meg en smootie.

    SvarSlet
  3. MollyMy: Tusind tak for opskriften... Den skal helt sikkert prøves, som en god erstatning for de fede sovser :)

    Og velkommen til Gitte... Rart med nye "ansigter" ;)

    MetteSofie

    SvarSlet
  4. sikke nogle gode ideer du har der :) newyorkerbyheart har en masse gode opskrifter på kolde sauce/dip/dressinger til aftensmaden :) det smager bare super godt til ovnkartofler

    SvarSlet
  5. Et tip mere - iaften har jeg lavet broccolipesto fra Caroline Fleming (jah, jeg har en last der! *SS*) Rigtig uuhhmm, uden at smage af broccoli. Svits 2 store fed hvidløg + et lille løg i ½ dl. olivenolie, til det er klart og blend det med det dampede broccolihoved. Jeg tilsatte også lidt hvidløgssalt...

    SvarSlet
  6. uhm... Det lyder sørme godt, Krutters krøller :) Tak for tippet!
    MetteSofie

    SvarSlet