torsdag den 10. marts 2011

Wraps med karrykylling, ris og mangochutney


Thomas kom først ind med toget 20.15 her til aften, så imens jeg ventede på hans hjemkomst, gik jeg igang med aftensmaden. Madplanen sagde wraps med karrykylling, ris og mangochutney, så jeg gik tidligt igang med chutney'en. Jeg havde aldrig prøvet at lave det før, så jeg var egentlig godt tilfreds med resultatet. Wraps'ene blev serveret med aflange kyllingstrimler stegt i karry, jasminris, rucolasalat, agurkstave og mangochutney. Det smagte helt vildt godt - en blanding af sødt og stærkt på en rigtig frisk måde. Der var mange meget forskellige opskrifter på mangochutney at vælge imellem på nettet, så jeg strikkede min egen opskrift sammen ud fra det vi lige havde at gøre godt med herhjemme. En nem og hurtig opskrift, som varmt kan anbefales. I får den herunder:

2 modne mangofrugter
1 tørret chili
1 fed hvidløg
1 spsk alm. eddike (vineddike kan også bruges)
4 spsk. sukker
1 tsk. honning
Lidt citronsaft
Lidt salt og peber
Man kan tilsætte lidt ingefær, men det undlod jeg denne gang.

Mangofrugterne skrælles og skæres i små tern. Hvidløg og chili hakkes fint. Husk at halvere chilien og fjern frøene, ellers bliver det meget stærkt. Kom det hele i en gryde og tilsæt eddike, sukker, honning, citronsaft, salt og peber. Lad det hele koge for svag varme  i ca. 15 minutter og rør i gryden undervejs. Når mangostykkerne er kogt lidt ud og det begynder at ligne en sammenhængene masse, tages chutney'en af varmen. Lad den køle af inden servering, så den samler sig lidt. 
Skal chutney'en gemmes, hældes den på glas med det samme. Husk at skolde glasset i kogende vand og Atamon. Mangochutney'en kan holde sig ca. 1-2 måneder i køleskab.


Tip: Når I køber friske chili'er, så gem et par stykker i vindueskarmen og lad dem tørre godt ind. Så får i frø til at så Jeres egne chiliplanter. Det har Thomas og jeg gjort og selvom jeg brugte en af chili'erne idag, er der stadig masser af frø som jeg skal have sået i små potter inden længe. Jeg er spændt på, hvordan planterne bliver :)

MetteSofie

6 kommentarer:

  1. Det ser virkelig skønt ud - især i disse grå dage er det dejligt med sådan en farveeksplosion på tallerkenen :-)

    SvarSlet
  2. Mmmh, det ser lækkert ud! Har længe ledt efter en nem og lækker opskrift til mangochutney. Vil helt sikkert prøve at give mig i kast med din en dag! Så tak :)

    SvarSlet
  3. Piskeriset: Ja, det er en fornøjelse at lave mad med farver på. - Og mad som dufter så skønt imens den koger :)

    Diktesoph: Velbekomme - Det er nemt og hurtigt og smager skønt, så gå du bare i krig ;)

    SvarSlet
  4. Det ser virkelig lækkert ud, søde Mette...Den opskrift mår jeg også prøve en dag :-)
    Knus Irene

    SvarSlet
  5. Det ser da bare for lækkert ud :-)
    Jeg har lige opdaget din blog, og det er bestemt ikke sidste gang jeg kigger forbi.
    Kh Charlotte

    SvarSlet
  6. Irene: Ja, det var faktisk meget vellykket.. Man kan jo skære mangofrugterne i mindre tern, hvis man synes det er for groft :)

    Miss Fruity:Jamen velkommen til - dejligt med nye ansigter på bloggen. Og så fra Næstved endda ;)

    SvarSlet